Proč je matematika tak FUJ?

22. listopad 2020 | 01.45 |
blog › 
Proč je matematika tak FUJ?

Už asi vím, proč jsou mocní naší země (ale i mnoha dalších zemí Evropy a světa) proti povinné maturitě z matematiky...

Matematika totiž není jen nějaké hraní s čísly, ale také práce se symboly a hlavně obrovsky efektivní škola logického myšlení. A populace schopná pohotového, bystrého a přesného logického úsudku je nesnadno manipulovatelná a pro mocné tohoto světa tudíž nebezpečná.

Podobně je tomu i s metodami vzdělávání. Za (uznávám, že velmi líbivým) odporem proti "biflování" se skrývá touha omezit u žáků a studentů objem vědění, tj. sumu faktů a znalostí. Stejně "lákavě" zní i princip preferování praktické práce s omezenou sumou znalostí před "samoúčelným" hromaděním vědomostí, které žák či student buď "stejně v životě nebude potřebovat" nebo pokud ano, tak si je dnes přece může najít na internetu a nemusí si jimi "zasírat" mozek.

Můj osobní postoj k tomuto odbornému sporu je postaven na jednoduchém příkladu: Je to, jako kdybychom v autoškole studenty učili jen ovládat vozidlo, ale neučili je pravidla provozu... Co má takový "řidič" pak dělat, když přijede ke křižovatce? Zastavit a začít na internetu hledat pravidla pro průjezd křižovatkou? Ne, on musí mít ta pravidla (fakta) prostě v hlavě.

A stejně je to s dalšími obory vědění: Bude si tlumočník při své práci hledat každé slovíčko ve slovníku, protože mu stačí znát principy stavby věty?

Ukažme si to ještě na oboru historie: Pokud se budu s někým bavit třeba o 2. světové válce, budeme si během naší debaty vyhledávat fakta na internetu? Nejen že by to bylo značně nepraktické, ale hlavně by taková debata těžko měla nějakou hloubku, protože při této metodě dotyčnému pak nutně musejí unikat souvislosti...

Proč to všechno píšu? Ve svých polemikách často narážím na oponenty, kteří nemají dostatek (někdy se jedná o vyloženě kritický nedostatek) těch nejzákladnějších znalostí a informací, a většinou ani s těmi, kterými disponují, neumějí správně logicky pracovat. Dostaneme-li se byť jen maličko do hloubky problému, v podstatě jsou nuceni si ad hoc vyhledávat potřebné informace na internetu a snaží se mě jimi pak "umlátit", aniž si je zasadí do náležitého kontextu.

Největší problém těchto osob je pak skutečnost, že oni nepoznají, že se mýlí, ani když jim člověk jejich omyl s matematickou exaktností dokáže... 
(Božena Weitingerová)

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář