Stačí to jen správně zabalit

24. leden 2010 | 20.50 |
› 

Jak líbivá a efektivní mohou být populistická gesta politiků, kteří si za třinácté důchody a opečené párky kupují na mítinku voliče, se velmi názorně podařilo ověřit týmu psychologů pod vedením David J. Hardisty z Columbia University v New Yorku.

Již dlouho politicky probírané téma globálních změn klimatu, které je samo o sobě přírodě zcela vlastní, dává mnoho prostoru k financování záležitostí, které kolem něho vystávají. Počínaje snahou o prodloužení neefektivního systému kupčení s emisními povolenkami až po úvahami o zavedení tzv. uhlíkové daně. Pomineme li, že ji většina předních světových ekonomů považuje za správnou přirozeně proto, že je spravedlivá, ptal se Hardista svými velmi sofistikovanými dotazníky americké veřejnosti, jak se k tématu postaví. "Lidem lze věšet na nos bulíky velmi snadno, pokud víte co chtějí slyšet.", seznamuje se studií Hardista. Celkově shromáždil výsledky od bezmála 300 sympatizantů tří hlavních politických reprezentací v USA, demokratů, republikánů a nezávislých. Všichni dostali zcela identické dotazníky stručně a jasně vysvětlující podstatu uhlíkové daně, ovšem až na nadpis. "Jste pro zavedení uhlíkové daně?" x "Jste pro zavedení uhlíkové kompenzace?" Ústřední myšlenka byla jednoduchá v tom zjistit je-li veřejnost ochotná sáhnout do vlastních peněženek v zájmu ochrany klimatu v závislosti na servírování tématu.

Výsledky pravděpodobně nepřijdou jakkoliv podivné aktivně a objektivně se informujícímu jedinci. Těm ostatním by alespoň mohly pomoci k zamyšlení. Jen nepatrná většina demokratů, ale naprostá menšina nezávislých a ještě méně republikánů by bylo ochotna přispět ochraně klimatu formulovaném jako uhlíková daň. Uhlíková kompenzace však převažující většinou souhlasných vyjádření nevadila žádné skupině. "Může se to zdát jako triviální verbální rozdíl, ale skýtá to ohromný prostor pro manipulace s lidmi. Nakonec, na politické scéně jsme toho svědky denně.", konstatuje na závěr Hardista.

Science Daily 13.1. 2010
Machji

 

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře